√وظایف سنسور ضربه چیست :
این قطعه ضربات حاصل از احتراق زودرس (کوبش) و یا خود سوزی موتور را به صورت سیگنال های الکتریکی به ECU ارسال میکند و ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی آوانس جرقه را بطور صحیح تنظیم می کند.
√محل قرار گیری ناک سنسور :
روی پوسته بلوکه سیلندر و معمولا در خودرو های 4 سیلندر بین سیلندر 1و2 قرار دارد.
√ساختار داخلی :
این قطعه ساحته شده از یک پیزوالکتریک که داخل دو قاب مرتعش و چدنی قرار دارد.
√ مدارهای الکتریکی :
این قطعه دارای یک سوکت 2 یا 3 پایه به رنگ سفید مشکی میباشد.
پایه 1 : تغذیه 5+ ولت
پایه 2 : ارسال سیگنال
پایه 3 : غلاف شیلد
√شرح کار قطعه :
پدیده ضربه باعث کاهش کارایی و قدرت موتور و افزایش انرژی و فشار حرارتی میگردد. در نتیجه باعث به وجود آمدن فشار حرارتی زیادی روی واشر سر سیلندر، پیستون و اطراف سوپاپ ها شده، خسارت و آسیب دیدگی مکانیکی سیستم را به دنبال دارد. این پدیده وقتی به وجود می آید که مخلوط سوخت و هوای جدید در قسمت بالایی سیلندر منفجر شود. این انفجار قبل از رسیدن جرقه شمع به وجود می آید. این احتراق نا خواسته را خود سوزی (مخلوط محترق نشده) می گویند. وقتی که این حالت در یکی از4 سیلندر رخ بدهد سنسور ضربه ارتعاشات و ضربات حاصل از پدیده خود سوزی به بلوکه سیلندر را حس کرده و با ارسال یک ولتاژ حداکثر ECU را از این پدیده مطلع می گرداند.
ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی از سنسور میزان آوانس جرقه موتور را کاهش داده و به موازات آن مخلوط سوخت و هوای غنی را برای جلوگیری از افزایش بی از حد درجه حرارت گازهای خروجی اگزوز وارد سیلندر می کند.