سنسور ضربه Knock Sensor چیست ؟

سنسور ضربه Knock Sensor چیست ؟

سنسور ضربه (Knock Sensor) ناک سنسور :

√وظایف سنسور ضربه چیست :

این قطعه ضربات حاصل از احتراق زودرس (کوبش) و یا خود سوزی موتور را به صورت سیگنال های الکتریکی به ECU ارسال می‌کند و ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی آوانس جرقه را بطور صحیح تنظیم می کند. 

 

 √محل قرار گیری ناک سنسور :

روی پوسته بلوکه سیلندر و معمولا در خودرو های 4 سیلندر بین سیلندر 1و2 قرار دارد. 

√ساختار داخلی :
این قطعه ساحته شده از یک پیزوالکتریک که داخل دو قاب مرتعش و چدنی قرار دارد.

سنسور ضربه Knock Sensor چیست ؟

√ مدارهای الکتریکی :

این قطعه دارای یک سوکت 2 یا 3 پایه به رنگ سفید مشکی می‌باشد. 
پایه 1 : تغذیه 5+ ولت
پایه 2 : ارسال سیگنال
پایه 3 : غلاف شیلد

√شرح کار قطعه :
پدیده ضربه باعث کاهش کارایی و قدرت موتور و افزایش انرژی و فشار حرارتی می‌گردد. در نتیجه باعث به وجود آمدن فشار حرارتی زیادی روی واشر سر سیلندر، پیستون و اطراف سوپاپ ها شده، خسارت و آسیب دیدگی مکانیکی سیستم را به دنبال دارد. این پدیده وقتی به وجود می آید که مخلوط سوخت و هوای جدید در قسمت بالایی سیلندر منفجر شود. این انفجار قبل از رسیدن جرقه شمع به وجود می آید. این احتراق نا خواسته را خود سوزی (مخلوط محترق نشده) می گویند. وقتی که این حالت در یکی از4 سیلندر رخ بدهد سنسور ضربه ارتعاشات و ضربات حاصل از پدیده خود سوزی به بلوکه سیلندر را حس کرده و با ارسال یک ولتاژ حداکثر ECU را از این پدیده مطلع می گرداند. 

ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی از سنسور میزان آوانس جرقه موتور را کاهش داده و به موازات آن مخلوط سوخت و هوای غنی را برای جلوگیری از افزایش بی از حد درجه حرارت گازهای خروجی اگزوز وارد سیلندر می کند.

سنسور ضربه Knock Sensor چیست ؟

√روش های عیب یابی سنسور ضربه یا ناک سنسور :
_شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو به وجود می آید :
در صورت خرابی قطعه ممکن است موتور با لرزش کار کرده و آمپر آب، درجه حرارت بالایی را نشان دهد. 
 
_روش تست قطعه با دستگاه دیاگ :
دستگاه دیاگ  را به خودرو وصل کرده و سوئیچ را باز می کنیم و وارد منوی دیدن کد خطاها می شویم. اگر در حافظه ECU خطایی در رابطه با این قطعه ثبت شده بود آنرا از نظر خطای لحظه ای یا دائمی بودن چک می کنیم و مانند قطعات قبل عمل می کنیم. اگر قطعه خراب بود آنرا تعویض می کنیم. 
 
نکات :
👈 این قطعه تست اهمی و ولتاژی ندارد. 
👈 گشتاور سفت کردن پیچ این سنسور با ترک متر 2/2 کیلوگرم متر می باشد. در اثر شل بودن پیچ سنسور چراغ اخطار عیب یاب سیستم روشن می ماند. 
👈 در خودروهای جدید برای تفکیک ضربات حاصل از خود سوزی موتور و ضربات حاصل از لرزش خودرو در حین رانندگی، سنسور با همین کیفیت به نام سنسور شتاب سنج روی بدنه خودرو تعبیه شده است. 
تغییراتی که در هنگام رانندگی در جاده های ناهموار در دور موتور ایجاد می شود ممکن است به عنوان احتراق ناقص در سیلندر ها گزارش شوند. تفاوت میان تغییرات دور موتور به دلیل ناهمواری های جاده و احتراق ناقص توست شتاب سنج تعیین می شود. شتاب سنج در شرایط ناهموار جاده موقتا عملکرد شناسایی سنسور ضربه را غیر فعال می کند. 
 
👈 در خودرو های جدید فقط پژو، سمند، پراید s2000 و پژو 206 ،زانتیا، سمند LX و پارس ELX این سنسور را دارا می باشند. 
👈 این قطعه سنسور کمکی ندارد.

× در پاسخ :




عبارت امنیتی را وارد نمایید:

  1. مجتبی رکنی

    سلام دوستان من یه پژو 405 مدل 85 دارم که خطای سنسور کوبش داره، حدود دوساله که این خطا ظاهر میشه و چند جا نشون دادمش گفتن ممکنه تایم ماشینت بهم خورده باشه بعضی ها هم گفتن که ممکنه رو غن سوزی باعثش باشه، من هم تعمیر اساس کردم و تسمه تایم و بلبرینگ هاشو عوض کردم ولی بعد از اون هم عیب برطرف نشد، هربار هم که خواستم این سنسور رو عوض کنم گفتن نه باید ببینی اشکال کار کجاست و عوض کردن دردی دوا نمیکنه، بیزحمت هرکدومتون که تجربه ای دارین به من هم بگین، در ضمن ریمپ هم انجام دادم که واقعاً شتاب و قدرت ماشین عالی شده ولی همین که دنده رو پر میکنم این سنسور ظاهر میشه و نفس ماشین گرفته میشه، دمت همتون گرم، منتظر هستم تا راهنماییم کنیید.

    |